Onderhoud aan je Eend


2CV Outlet heeft een eigen ruime werkplaats en stalling in Lexmond. 

Op deze lokatie doen wij restauratie projecten, voeren (regulier) onderhoud uit en doen wij onze revisie werkzaamheden. 

Samen met jou bekijken we welk specifiek onderhoud jouw Eend nodig heeft, zijn het alleen de reguliere beurten, of moet er meer gebeuren.

Maar ook, "wat zijn jouw specifieke wensen en mogelijkheden?"

Moet de Eend in nieuwstaat of gewoon goed rijdend en netjes?

Wil je hem in nieuwstaat, maar wil je dit in stappen doen, zodat het ook financieel te behappen is?  Alles is te bespreken en te plannen!

Op regulier onderhoud kun je wachten en meekijken (en leren).

 


Chassis  en ophanging

De vering van de eend is bevestigd aan het chassis. Een bijzondere constructie vormt de verbinding tussen het voor- en achterwiel met de zogenaamde veerpot. Een onderdeel wat niet heel veel onderhoud nodig heeft, maar zo af en toe toch wel smering nodig heeft.

2CV Outlet vult de veerpotten kosteloos voor je met de juiste olie bij een bezoek aan onze winkel. Tevens smeren we de kantelmessen.

dan is de vering weer gedaan. 

Bij veel Eenden is het chassis al een keer vervangen. Soms door een gegalvaniseerd exemplaar of met een kataforese behandeling. Maar er zijn ook exemplaren die onbehandeld onder de Eend zijn geschroefd... Dan kun je er bijna op wachten tot er weer een nieuw chassis onder moet.

Helaas komt dit nog regelmatig voor.

We controleren je chassis gratis.

Carrosserie

De carrosserie van de Eend is, net zoals de ophanging, bijzonder. Het ontwerp van de koets (carrosserie) vertoont gelijkenis met de vliegtuigontwerpen uit die tijd. Doosconstructies en een stijf frame, het maakt de koets onverwacht sterk.

Een fraai ontwerp staaltje, maar het is wel van belang dat de integriteit van deze constructie intact moet blijven.

Anders gezegd: bodemplaten, dorpels en "voetenbak" moeten wel goed zijn. Anders "zakt" de koets vooraan langzaam over het chassis en gaat hangen.

Graag kijken we met je mee hoe de staat is en wat er wel of niet hoeft te gebeuren. Laswerk of alleen maar roestpreventie. 

We doen het graag voor je.

Remmen

De remmen van de Eend zijn robuust. Een Eend hoort goed te remmen, doet ze dat niet dan is er iets niet goed.

Bij de Eenden vanaf 1970 zijn er twee remsystemen geweest. Met trommels voor en achter en met voor schijfremmen. De voorremmen (zowel de trommels als de remklauwen met schijven) zijn bevestigd aan de versnellingsbak. (Dat is een mooie constructie want het zorgt dat het afgeveerde gewicht van het voorwiel mooi laag blijft.) Trommelremmen waren daardoor wel wat lastig bereikbaar en soms lastig te stellen. Bij veel Eenden zijn daarom de trommelremmen vervangen door schijfremmen. (Je hebt daarvoor wel een andere versnellingsbak nodig.)

Remmen zijn belangrijk! Daarom kijken we ze altijd even voor je na.